Dendroboard banner

Josh's Frogs. Alle kikkers zijn niet op voorraad omdat ze een Chytrid-probleem hebben

9.5K views 18 replies 11 participants last post by  Dot  
#1 ·
De kikkers van Josh. Alle kikkers zijn niet op voorraad omdat ze een Chytrid-probleem hebben. Ik heb ze aangespoord om uit te leggen waarom mijn bestelling werd geannuleerd en ze zeiden dat ze Chytrid hadden gevonden bij een aantal van hun kikkers. Dit was een maand geleden, dus het gaat echt de verkeerde kant op.

#3 ·
Hallo, heeft u documentatie om te onderbouwen wat u zegt? Of was dit via een telefoongesprek?
Van: info@joshsfrogs.com <info@joshsfrogs.com>
Verzonden: woensdag 23 oktober 2024 16:11
Aan: xxxxxxx@charter.net
Onderwerp: Waarom heeft u mijn levering naar Windsor Locks CT FedEx voor morgen 24-10-2024-09-27-XQWF stopgezet?

Hallo,

We moeten met u praten over uw recente bestelling bij ons.

Tijdens onze routinetests van dieren ontvingen we enkele positieve chytrid-testresultaten van dieren die van buiten onze faciliteit kwamen. De betreffende dieren zijn asymptomatisch en worden nu geĂŻsoleerd en behandeld. In het licht van deze bevinding en na het identificeren van een inbreuk op ons quarantaineprotocol, testen we proactief een aanzienlijk deel van onze pijlgifkikkercollectie om ervoor te zorgen dat we onze klanten blijven voorzien van diervrije dieren.

Om deze reden kunnen we de levering van uw dier niet uitstellen en wordt uw bestelling geannuleerd en terugbetaald.

We stellen uw geduld op prijs terwijl we ons testproces doorlopen.

Laat het ons weten als u vragen heeft.

#5 ·
Wauw! Ze zijn tenminste eerlijk, hoewel ik hoop dat ze een bericht hebben gestuurd naar iedereen die onlangs dieren van hen heeft ontvangen. Weer een goed voorbeeld van waarom je de dieren van anderen niet moet vertrouwen en ze altijd in quarantaine moet plaatsen, gescheiden van je bestaande collectie (idealiter in een ander gebouw, hoewel dat voor de meesten van ons niet praktisch is). PCR-testen voor chytrid en andere amfibieziekten zijn nu ook gemakkelijk verkrijgbaar en relatief goedkoop. Ik ben persoonlijk van plan om het te gebruiken voor alle toekomstige aankopen.

#6 ·
Wauw! Ze zijn tenminste eerlijk, hoewel ik hoop dat ze een bericht hebben gestuurd naar iedereen die onlangs dieren van hen heeft ontvangen. Een ander goed voorbeeld van waarom je de dieren van anderen niet moet vertrouwen en altijd in quarantaine moet plaatsen, gescheiden van je bestaande collectie (idealiter in een ander gebouw, hoewel dat voor de meesten van ons niet praktisch is). Ook is PCR-testen voor chytrid en andere amfibieziekten nu gemakkelijk beschikbaar en relatief redelijk geprijsd, ik ben persoonlijk van plan het te gebruiken voor alle toekomstige aankopen.
Ik zet altijd in quarantaine en test met RAL

#7 ·
Het is misschien de moeite waard om te weten dat Josh's onlangs (ongeveer een jaar geleden?) blijkbaar is begonnen met het afbouwen van hun 'Certified Breeder Program' (CBP) en het invoeren van hun 'Partner Network'-aanduiding. Dit laatste lijkt in feite te wijzen op hun herstructurering als groothandel die ook detailhandel verkoopt (en meer lijkt op het businessmodel van de grotere herpgroothandels zoals Underground Reptiles en LLL Reptiles/Vista Pet Supply). Dit is geen kleine verandering; ze zijn bijvoorbeeld de nationale groothandelsmarkt gaan domineren voor een reptielensoort die ik in relatief (voor mij) hoge aantallen produceerde. Nu is er geen groothandelsverkooppunt meer voor mijn extra dieren, omdat ze de prijs zo laag hebben gedrukt dat het voor mij niet de moeite waard is.

Hoe dan ook, met een grotere voorraadrotatie en meer focus op groothandelstransacties, is het te verwachten dat het risico op problemen als deze hoger zal zijn. Dat is gewoon een feit bij het kopen van wederverkopers in plaats van fokkers, en mijn vermelding ervan is niet bedoeld om een bepaalde leverancier uit te lichten.

#8 ·
Het is misschien de moeite waard om te weten dat Josh's onlangs (een jaar of zo geleden?) blijkbaar is begonnen met het afbouwen van hun 'Certified Breeder Program' (CBP) en het invoeren van hun 'Partner Network'-aanduiding. Dit laatste lijkt in feite te wijzen op hun herstructurering als groothandel die ook detailhandel verkoopt (en dus meer lijkt op het businessmodel van de grotere herpgroothandels zoals Underground Reptiles en LLL Reptiles/Vista Pet Supply). Dit is geen kleine verandering; ze zijn bijvoorbeeld de nationale groothandelsmarkt gaan domineren voor een reptielensoort die ik in relatief (voor mij) hoge aantallen produceerde. Nu is er geen groothandelsverkooppunt meer voor mijn extra dieren, omdat ze de prijs zo laag hebben gedrukt dat het voor mij niet meer de moeite waard is.

Hoe dan ook, met een grotere voorraadrotatie en meer focus op groothandelstransacties, is het te verwachten dat het risico op problemen als deze hoger zal zijn. Dat is gewoon een feit bij het kopen van wederverkopers in plaats van fokkers, en mijn vermelding ervan is niet bedoeld om één leverancier eruit te pikken.
Ik neem aan dat het afbouwen van een deel van hun "zeldzame" gecko-productie (vooral microgecko's) hiermee verband houdt. Ze waren vroeger een betrouwbare bron voor Pachydactylus fasciatus, maar hebben een opmerking dat ze ze niet meer fokken, en lijken te zijn gestopt met het werken met alle Paroedura behalve P. picta. Ik vraag me af of ze ook hun amfibie-aanbod zullen beperken, vooral na dit chytrid-incident.

#13 ·
Vergeef de onwetendheid, maar hoe laat men zijn kikkers testen op chytrid?
Hier in de VS is de gemeenschappelijke optie RAL (Research Associates Laboratory). Ik gebruik ze voor QT-testen van al mijn reptielen:
Een uitstrijkje kan worden beschouwd als een biologisch monster voor import/export doeleinden en dus kunnen CITES- en USFWS-voorschriften niet-Amerikaanse houders ervan weerhouden deze specifieke service gemakkelijk te gebruiken.

#16 ·
Er is geen risico dat voorraden een vector zijn, aangezien chytrid uitdroging niet overleeft (bron). Wat betreft gestarte culturen, kunt u contact met hen opnemen om te vragen wat hun biosecurity procedures zijn. Ik neem aan dat de insectenproductie goed gescheiden is van de dierlijke gebieden, maar dat weet ik niet. Het risico dat culturen een vector zijn, zou veel, veel hoger kunnen zijn van een lokale reptielenwinkel, dus men zou dat als referentiepunt kunnen gebruiken voor het niveau van bezorgdheid.

Elk van de 'Reptile/Amphibian Swab Kits' van RAL is geschikt. Het zijn allemaal gewoon swabs.

Chytrid vereist geen verzending overnacht, maar ik weet niet zeker wat de voorschriften zijn voor het verzenden van medische monsters via USPS of UPS - het zou de moeite waard zijn om te onderzoeken. FedEx vereist speciale verpakkingen die even duren om te verkrijgen.

#18 ·
Josh's Frogs heeft onlangs een blogupdate hierover geplaatst voor degenen die geĂŻnteresseerd zijn:

Chytrid Update We zijn vrij

Opmerkelijke paragraaf:

"Niettegenstaande onze protocolfouten die chytrid in de eerste plaats uit quarantaine lieten ontsnappen, is het een bewijs van onze sterke biosecuritypraktijken dat symptomatische kikkers gedurende onze inspanningen om het in te dammen zo zeldzaam zijn gebleven in onze faciliteit. Tot op heden hebben van de ongeveer 12.000 amfibieën in onze collectie slechts ongeveer 40 symptomen ontwikkeld die aan chytrid konden worden toegeschreven, ofwel 0,3%. Dit percentage, bekend als het symptomatische aandeel, heeft veel van onze academische partners, waaronder Dr. Gray, verbaasd. Het laat zien hoe verraderlijk chytrid kan zijn, vooral in collecties van deze omvang. We hebben zeker fouten gemaakt, maar als we niet ons beleid van routinematig testen hadden, zouden we die fouten waarschijnlijk niet op tijd hebben ontdekt om onze dieren te redden."