Dendroboard banner

Kweek van wasmotten

2 reading
11K views 23 replies 8 participants last post by  NG93  
#1 ·
Ik heb de recepten geprobeerd, YouTube-video's gevolgd, enz. met de haver- en honingmengsels enzovoort en ik heb nooit succes. Sommige wormen sterven, sommige verpoppen en ik zie de motten en ze sterven uiteindelijk, maar dan lijk ik er nooit wormen uit te krijgen. Ik weet echt niet waar ik de fout in ga, het lijkt echt iets te zijn dat mensen gemakkelijk laten klinken, dus het is vooral frustrerend dat ik geen succes heb gehad. Ik heb ook gehoord dat de in de handel gekochte wasmotlarven misschien niet de beste zijn om een cultuur mee te proberen te starten. Is dat waar? Biedt iemand culturen aan? Ik heb een website "Worm Man's Worm Farm" gevonden, maar die lijkt niet meer te bestaan?

#2 ·
De larven verpoppen zeer snel als ze voeding en een beetje warmte krijgen. De motten hebben een zeer beperkte levensduur als volwassene. Ze bestaan om te paren en eieren te leggen.

Uw "lege ruimte" is de grootte en onopvallendheid van de jongen, vooral in de bedding. Ik heb eierdozen gebruikt en met behulp van een loep kan ik clusters van gelige eieren in de holtes vinden. Ik kan zichtbare jongen alleen op de kale bodem van de container vinden.

In tegenstelling tot de aanbevelingen besproei ik de omgeving dagelijks en de helft van de container wordt stevig verwarmd, rond de 85 graden.

De jongen zijn klein en verrassend mobiel in vergelijking met wanneer ze groter zijn en dichter bij het verpoppingsstadium komen. Ik kan ze alleen selecteren door de acrylcontainer te kantelen en ze individueel van de bodem te verwijderen. Anders zijn ze onzichtbaar in de havermoutsubstraat.

#3 ·
Vergroting is macht.

Loepbrillen zijn mijn favoriet, veldloepen, met standaard handlupen als laatste keuze.

Maar als je vergroting als hulpmiddel aan je veehouderij toevoegt, gaat er een wereld van precisie open en weet je dat je niet meer zonder kunt.

#4 ·
Ik ben in centraal Californië, dus in de gekko-kamer op de plank. Daar is het overdag in de lage 80 graden en daalt het 's avonds in de zomermaanden tot ongeveer 77-78 graden. Ik gebruik de havermout- en honingmethode, wat extra zemelen die ik had liggen. Ik heb eierdozen bovenop dit substraatmengsel gelegd en minstens 50 wasmotten erin gedaan. Ik heb motten daarin gezien, de meeste zijn nu dood, misschien heb ik het gewoon niet genoeg tijd gegeven?

#5 ·
Dat zou mijn gok zijn.

Tenzij je je richt op heel kleine wormen à la microfaagvoeding, zou het praktischer zijn om een ​​voedingsvoorraad van de 'standaard' larven te kopen. Want als ze warmte en voeding krijgen, verpoppen ze snel op die grootte en de kleine jongen groeien niet snel.

Je hebt waarschijnlijk nieuwe wormen, maar je kunt ze gewoon niet zien.

#7 ·
Als je toevallig iets tegenkomt, denk dan aan mij. Ik heb het gevoel dat ik het web en sociale media heb afgespeurd op zoek naar een bron en ik kan er geen vinden in de VS. Je kunt ze in het VK krijgen, maar ik kan geen kleine/mini wasmotlarven in de staten vinden.

wormman.com leek ooit een bron te zijn, maar ze lijken nu uit de handel te zijn.

#8 ·
Ik wil graag meer weten over de opzet voor wasmotten. In het verleden deed ik het ofwel te goed met wasmotten, of ik kreeg nooit nieuwe rupsen. Ik heb de havermout- en honingmethode gebruikt en het was wisselvallig. Moet je de container benevelen? Wat voor ventilatie gebruik je? Maakt het uit wat voor soort honing je gebruikt? Ik heb gemerkt dat toen ik wasmotten had, ik de wasmotten kreeg die niet gekoeld waren, maar toch problemen had met volwassen motten, maar er groeiden en ontwikkelden zich geen nieuwe rupsen.

#9 ·
Ik vraag me af of sommige in de handel verkrijgbare wasmotlarven worden onderworpen aan een behandeling die voorkomt dat ze hun levenscyclus voltooien door zich voort te planten.
Ik weet dat andere larven soms met röntgenstralen worden bestraald om te voorkomen dat ze een metamorfose ondergaan.
In het VK kun je 6000 pasgeboren wasmotlarven kopen voor ongeveer 25 dollar, dus het is lang geleden dat ik ze zelf heb gekweekt. Ik kan me herinneren dat ik betere resultaten had bij hogere temperaturen en in iets drogere en beter geventileerde culturen.

#10 ·
Mijn wasopstelling is eenvoudig en niet erg geavanceerd. Ik had liever honing van betere kwaliteit gebruikt en heb overwogen om op een innovatieve manier bijenwas toe te voegen, en zelfs gedacht aan meer gecompartimenteerde herberg, omdat ik geniet van tevreden feeders.

Maar ik maakte een off-the-cuff cultuur met behulp van een acryl pen plax type case met een snap-on plastic deksel met rooster. Het zou het kwalificeren als open geventileerd.

Ik gebruikte "instant" havermout en tafelhoning in de beer. Instant havermout is gewoon een kleinere gemalen haver. Ik heb ongeveer een centimeter havermout die royaal met honing is besprenkeld en erdoorheen is gemengd. De container staat op een tafelrand met de helft ervan die warme lucht van beneden ontvangt. De computermodem, om precies te zijn lol.

Het is warm, 85 op het onderste oppervlak dat wordt verwarmd. Ik besproei de binnenste omtrek twee keer per dag om te voorkomen dat het droog wordt.

Ik probeer zoveel mogelijk van de verlopen motten eruit te halen. Ik heb gisteren wat wormen verwijderd en het was gemakkelijker vanwege de maten en aantallen. Maar motten vliegen eruit terwijl ik dit doe, dus mijn systeem moet daar ook worden verfijnd, maar het produceert.

Ik hoor de motten 's nachts lichtjes rommelen, vibrerend in hun paringsactiviteiten.

#11 ·
Ik vraag me af of sommige in de handel verkrijgbare wasmotlarven worden onderworpen aan een soort behandeling die voorkomt dat ze hun levenscyclus voltooien door zich voort te planten.
Ik weet dat andere larven soms met röntgenstralen worden bestraald om te voorkomen dat ze een metamorfose voltooien.
In het VK kun je 6000 pasgeboren wasmotlarven kopen voor ongeveer 25 dollar, dus het is lang geleden dat ik ze zelf heb gekweekt. Ik kan me herinneren dat ik betere resultaten had bij hogere temperaturen en in iets drogere en beter geventileerde culturen.
Ik heb daarover nagedacht. Ik heb echter nog nooit gesproeid zoals KMC doet, en ik heb gemerkt dat het medium soms erg hard en droog wordt en ik heb me afgevraagd of ik misschien geen metalen gaasdeksels moet gebruiken, maar ik had een probleem met wasmotlarven die door plastic kauwden (ze kunnen het verteren, blijkt uit nieuw onderzoek!).

#13 ·
Re: een beetje 'droge' humor daarboven.

Kunstmatige 'kolonies' zijn gezonder en productiever met overvloedige hulpbronnen en hulpbronnen worden het best toegepast wanneer een of meer niet beperkt zijn, als een middel om anderen te bereiken.

In een project heel lang geleden - voordat er telefoons waren die je in je zak kon dragen, deden een bevriende natuurkundige en ik een studie naar het luchtuitwisselingsgedrag in verschillende vivariumconstructies en -containers en verschillende ventilatieconfiguraties met behulp van fijn gemitigeerde rookbommen. Het tastbaar zien van luchtuitwisseling maakte een blijvende indruk.

#14 ·
Update over mijn wasmotkolonie. Welnu, ik kwam in de situatie van zoveel motten terecht, dat het lastig werd en ik besefte dat de bak en de geĂŻmproviseerde warmtevoorziening niet duurzaam waren om de kleintjes te oogsten.

De droogte die anderen hebben ervaren, heb ik ook. Ik heb de eierkrat en de zijkanten besproeid om het te verzachten, maar er ontwikkelt zich een donkere schimmel in koelere delen van de bak als deze niet binnen een zeer smal bereik van voordeel wordt gehouden.

Dus ik begin opnieuw in een andere container. Het is een glazen kubus van 12 bij 12 inch met een schuifscherm bovenop, met gedeeltelijk gesloten per acryl pc. Deze keer ga ik proberen het gelijkmatiger te verwarmen en een kleine hoeveelheid glycerine toe te voegen aan de honing-havermoutmix om te zien of het een betere vochtstructuur aan de cultuur geeft.

Ik zal een paar nieuwe wasmotten halen en terugkomen met de toegepaste details en wat ik krijg.

#15 ·
De droogte die anderen hebben ervaren, heb ik ook ervaren. Ik heb de eierkrat en zijkanten besproeid om het te verzachten, maar er ontwikkelt zich een donkere schimmel in koelere delen van de bak als deze niet binnen een zeer smal bereik van voordeel wordt gehouden.
Dus ik begin opnieuw in een andere container. Het is een glazen kubus van 12 bij 12 inch met een schuifscherm bovenop, met gedeeltelijk gesloten per acryl pc. Deze keer ga ik proberen het gelijkmatiger te verwarmen en een kleine hoeveelheid glycerine toe te voegen aan de honing - havermix om te zien of het een betere vochtigheid aan de cultuur geeft.

Ik zal wat nieuwe wasmotten halen en terugkomen met de toegepaste details en wat ik krijg.
Ik was dit net aan het bespreken met een zeer, zeer ervaren daggekko-fokker die al jaren kleinere en grotere wasmotten kweekt. Ik wil beginnen met het kweken van kleinere wasmotten, dus ik kreeg wat tips en hij verzekerde me absoluut dat de toevoeging van glycerine de sleutel tot succes is, omdat het de cultuur in staat stelt om goed geventileerd te worden zonder zo vatbaar te zijn voor uitdroging, maar geen schimmel bevordert.

#17 ·
Ik ben net begonnen met mijn gerenoveerde cultuur met glycerine in de mix.

Ik ontving 2 containers van 50 stuks wasmotten, die ik scheidde van de verzendmedia. De ene container bevatte fijne dennenkrullen, de andere aspen bedding. Beide zijn behoorlijk waardeloos voor de wasmotten.
Ik plaatste de wasmotten voorzichtig in een besproeide sterilite bak terwijl ik de haver, honing en glycerine mix klaarmaakte. De nauwelijks bewegende, enigszins slappe individuen knapten net genoeg op om richting te laten zien tegen de tijd dat ik klaar was, wat het vastplakken van een flukrs warmtemat aan de muur op 1 cm van de glazen achterkant van het 12Ă—12 kubus scherm omvatte. Ik schuin OHG media naar de achterkant van de tank.

Ik heb voorlopig 2 stuks 6Ă—4" eierkrat in gedaan.

Ik plaatste een stijve plastic plaat, losjes over de bovenkant met een opening aan de voorkant.

Dag 1.

#18 ·
Ik ben net begonnen met mijn gerenoveerde cultuur met glycerine in de mix.

Ik ontving 2 containers van 50 stuks met wasmotten, die ik scheidde van de verzendmedia. De ene container bevatte fijne dennenchips, de andere aspen bedding. Beide zijn behoorlijk waardeloos voor de wasmotten.
Ik plaatste de wasmotten voorzichtig in een besproeide sterilite bak terwijl ik de haver, honing en glycerine mix klaarmaakte. De nauwelijks bewegende, enigszins slappe individuen leefden genoeg op om richtingbewegingen te vertonen tegen de tijd dat ik klaar was, wat het vastplakken van een flukrs warmtemat aan de muur op 1 cm van de glazen achterkant van het schuifscherm 12Ă—12 kubus omvatte. Ik hellende OHG-media naar de achterkant van de tank.

Ik heb voorlopig 2 stuks 6Ă—4" eierkrat erin gedaan.

Ik heb een stijve plastic plaat losjes over de bovenkant geplaatst, met een opening aan de voorkant.

Dag 1.
Glycerine is de sleutel!
Een truc die ik zou geven is om niet te veel wasmotten op dag 0 te plaatsen, maar beter meerdere culturen te maken; regelmatig de culturen controleren om dode wormen te verwijderen tijdens de eerste dagen/weken en het laatste belangrijke dat je moet weten is dat wasmotten een gat kunnen graven in plastic deksels en kunnen ontsnappen uit plastic cultuurbakken, daarom gebruik ik glazen potten met geperforeerde metalen deksel .... Succes:)

#20 ·
Ik kweek nu een paar jaar wasmotten en mijn culturen zijn zeer productief. Ik gebruik haverzemelen, honing, bijenpollen en glycerine. Ik heb vandaag nog een cultuur opgezet (foto met de motten). De sleutel is om een stabiele temperatuur te handhaven. Ik bewaar mijn culturen in een Boekel incubator bij 82F. Laat het me weten als je vragen hebt, ik help je graag.

Attachments

#24 ·
Ik kweek nu een paar jaar wasmotten en mijn culturen zijn zeer productief. Ik gebruik haverzemelen, honing, bijenpollen en glycerine. Ik heb vandaag nog een cultuur opgezet (foto met de motten). De sleutel is om een stabiele temperatuur te handhaven. Ik bewaar mijn culturen in een Boekel-incubator bij 82F. Laat het me weten als je vragen hebt, ik help je graag.
Zou u alstublieft de verhoudingen kunnen delen die u heeft gebruikt van haverzemelen, honing, bijenpollen en glycerine?

Hartelijk bedankt!

Met vriendelijke groet

#21 ·
Ik ontving een andere groep wasmotten op 20-2-21 en gebruikte ook glycerine voor deze groep, welke extra, enigszins onhandige maatregelen worden genomen om infiltratie door mieren te voorkomen.

Petri-schaal begraven in media die vandaag is uitgegraven, onthult kleine jongen op de bodem per schuine penverlichting.

Warmte is belangrijk, zoals Danio meldt.

#23 ·
Ik haal een stuk medium weg dat het dichtst bij de hitte zit. Het zal de meeste larven bevatten.

Die dichter bij het verpoppen zitten, zullen gemakkelijk te herkennen zijn.

Kleine zijn moeilijker van het medium te scheiden. Ik gebruik een hulpmiddel dat is gemaakt van een stukje rubber dat op de punt van een metalen tandsteenverwijderaar is geplakt.

Ik denk dat een fijne penseel zou werken om ze apart van het medium te vegen.