Dendroboard banner

Doorlopende bonenkevers

22K views 34 replies 21 participants last post by  cam1941  
#1 ·
Ik ben al een tijdje aan het experimenteren :eek: en aangezien iemand me er onlangs naar vroeg, dacht ik dat ik het hier zou plaatsen zodat iedereen het kan lezen. Nu...er was geen raketgeleerde voor nodig om dit te bedenken, dus als iedereen het al doet...vergeef deze post. Maar ik heb er nog nooit over gehoord en begrijp niet waarom niemand het aanbeveelt...tenzij ik echt de enige ben.

Ik heb voornamelijk te maken met tincs en er is veel voedsel nodig om mijn kikkers te voeden...wat een hoofdpijn kan zijn! Met de airconditioner die de hele zomer constant draait en de verwarming die de hele winter continu draait, is het moeilijk om fruitvliegen in hun gelukkige zone te houden. Dus ik was erg blij toen ik bonenkevers ontdekte! Ze zijn nu de belangrijkste voeding voor al mijn kikkers van 4 maanden tot volwassenen.

Het belangrijkste punt van deze thread is om erop te wijzen dat...
***Je hebt geen tonnen culturen nodig die in elke hoek en spleet van je huis gepropt zitten om je kikkers te voeden!***
...er is een makkelijkere manier! :)

De meeste mensen zetten een cultuur (of culturen) op met bonen en kevers...wachten een maand...oogsten...wachten een maand...oogsten...en dan helemaal opnieuw beginnen. Of ze beginnen elke week een nieuwe cultuur (of culturen)...en wachten nog steeds een maand op elke cultuur om te exploderen zodat ze kunnen oogsten...en dan nog een maand voor de explosie om te oogsten...enz., enz., enz. Er zijn veel weken en veel ruimte verspild aan culturen die er gewoon zitten en niets voor je doen!

Nu...na al dat saaie lezen, hier is hoe je keversculturen kunt hebben die continu exploderen gedurende minstens twee maanden of langer. Ik noem het graag...

De Continuous Bean Beetle Methode

Dag 1 - Cultuur(en) opzetten met kevers en bonen
Dag 8 - Dezelfde culturen opnieuw bezaaien
Dag 15 - Dezelfde culturen opnieuw bezaaien
Dag 23 - Dezelfde culturen opnieuw bezaaien
Dag 30 - Doe niets...de culturen zullen op elk moment exploderen en zullen minstens twee maanden lang kevers blijven produceren!

Je hoeft niet elke keer nieuwe bonen toe te voegen...als je begint met een kopje bonen, zal dit werken! Ik doe dit al minstens 6 maanden zonder fouten en ik heb veel "Continuous" culturen draaien en bonenkevers zonder einde!

Nogmaals...als dit "oud" nieuws is...het spijt me en ik voel me nu een idioot! :eek:

#5 ·
Ik heb gehoord (en ervaren) dat veel mensen zeggen dat de tweede opkomst niet zo groot is. Ik denk dat dit komt doordat mensen bij het oogsten zoveel mogelijk kevers verwijderen en niet genoeg achterlaten om zich volledig te herbevolken. Het kan ook te maken hebben met het feit dat de bonen al eerder "gebruikt" zijn en er niet zoveel meer over is voor de nieuwe larven.

Wat betreft de luchtvochtigheid... Ik houd het graag zo simpel mogelijk. Ik geloof niet dat de mijne er ooit langer dan 5 weken over hebben gedaan om uit te komen en de luchtvochtigheid in mijn huis (ik meet het niet vaak) is in de tienerjaren geconstateerd (als mijn monitor klopt... wat ik denk).

#6 ·
Ik wou dat ik BB's kon gebruiken in plaats van FF's, zoveel makkelijker, zoveel groter en zoveel ... niet stinkend.

Waar haal je de cultuur vandaan? Moet je al meerdere culturen hebben die wekelijks bloeien om dit te laten werken?

#7 ·
Helaas wel...je moet elke week kevers beschikbaar hebben om ermee te beginnen. Als je kikkers in de buurt kent, kunnen ze je misschien helpen om ermee te beginnen, je hebt er niet veel per week nodig. Ik heb ook een paar culturen die ik wekelijks ben begonnen te enten en die ik in de rubriek wilde aanbieden, maar ze zullen pas over ongeveer twee weken klaar zijn.

#9 ·
Als je culturen op de "normale" manier zou maken (door ze op te zetten met bonen en ongeveer een maand te wachten tot de "boom" plaatsvindt), klinkt het voor mij alsof wat je ervaart normaal is. Wanneer de boom plaatsvindt, zullen de kevers ongeveer 10 dagen aanwezig zijn en dan sterven ze allemaal af. Als je een maand wacht, komen de eieren die die kevers hebben gelegd weer uit. Als je bonen echt aan stukken zijn gegeten, begin je ze misschien met te veel kevers en niet genoeg bonen. Over het algemeen bestaan mijn culturen uit 1 kopje bonen en waarschijnlijk ergens tussen de 25-40 kevers (hoewel ik niet ga zitten en ze tel). Hieronder staat een oude foto van toen ik voor het eerst begon te experimenteren. De bonen werden gezaaid zoals ik hierboven heb vermeld en de foto is genomen na 3 opeenvolgende weken van constant uitkomende kevers. Als je goed kijkt, zitten er veel gaten in de bonen... maar ze bleven daarna nog steeds komen. :)

Wat betreft de troep die op de bodem achterblijft... Ik heb ooit een heel goede post gelezen van Ed die het midden uit een deksel sneed en deze verving door tapijtcanvas (denk ik). Ik heb een vergelijkbare versie gemaakt met plastic canvas (van JoAnn Fabrics) en een lijmpistool (foto hieronder). Dit ding is geweldig in het verwijderen van levende kevers, dode kevers, stof, kapotte stukjes bonen en viesigheid uit de culturen! Ik heb nu nooit meer ophoping. Het duurt twee minuten om er een te maken en het elimineert al die problemen en houdt je culturen schoon en droog... geen schimmel of vreselijke stinkende problemen!

#11 ·
Lol! Ik heb nooit problemen gehad met het vinden van ze ergens gekoloniseerd, maar ik had op een dag een serieus "blonde" moment...

Ik had tientallen deksels die ik moest schoonmaken. Ik deed ze in een emmer met wat bleekwater. Even later dacht ik dat ik ze wel even zou mengen om de boel te helpen...met een enorme vleesvork! Oh, wauw! Ik scheurde gaten in wie-weet-hoeveel voordat ik me realiseerde wat ik aan het doen was! Nu...die dingen kunnen duur worden, dus ik dacht dat ik ze gewoon voorzichtig zou controleren en de gescheurde weg zou gooien. Helaas heb ik niet alle deksels met kleine gaatjes gevonden...het duurde weken en ik had overal kevers die ontsnapten! De familie was klaar om me eruit te gooien!

#13 ·
Lol! Ik heb nooit problemen gehad met het vinden van ze ergens gekoloniseerd, maar ik had op een dag een serieus "blond" moment...

Ik had tientallen deksels die ik moest schoonmaken. Ik deed ze in een emmer met bleekwater. Even later dacht ik dat ik ze wel even zou mengen om de boel te helpen...met een enorme vleesvork! Oh, wauw! Ik scheurde gaten in wie-weet-hoeveel voordat ik besefte wat ik aan het doen was! Nu...die dingen kunnen duur worden, dus ik dacht dat ik ze gewoon zorgvuldig zou controleren en de gescheurde weg zou gooien. Helaas heb ik ze niet allemaal gevonden met kleine, kleine gaatjes...het duurde weken en ik had kevers die overal ontsnapten! De familie was klaar om me eruit te gooien!
Deze week ontdekte ik twee BB-culturen die blijkbaar door de polyvezel in hun cultuurdeksels hadden gekauwd - één had één gat eruit gegeten en de andere had vier of vijf gaten eruit gegeten. Geen enkele is in de keuken gekomen die ik heb waargenomen. Zou het geschikter zijn om aluminium gaasdeksels te gebruiken:Aluminum Mesh Lid - Small Pet Feeders. Ik denk dat ze de BB's zouden tegenhouden. Alle input zou worden gewaardeerd...

Bedankt,
Bob

#17 ·
Bob...

Ik ben het eens met Ed. Er moet een andere reden zijn geweest voor de gaten. Weet u zeker dat u ze niet op een gegeven moment met een vleesvork hebt geroerd? (Grapje!) Misschien heeft u op een gegeven moment deksels hergebruikt en ze moeten schrobben, wat heeft geleid tot de verzwakking en uiteindelijk gaten? Ik heb meegemaakt dat ik gloednieuwe deksels ontving die van zeer dun materiaal waren, dat niet erg lang meegaat.

Het is ook mijn ervaring dat het lijkt alsof ze niet kunnen ontsnappen uit een stevig deli-deksel waar zeer kleine (paperclipgrootte) gaten in zijn gesmolten.

Nick...

Die advertentie is erg misleidend. Maar ik geloof dat Dizzle gelijk heeft... als je verder naar beneden op deze pagina kijkt http://www.smallpetfeeders.com/87-plastic-containers-lids is er een andere advertentie met een klein verschil in bewoording voor 50 deksels voor $ 27,50.

#20 ·
Bob...

Ik ben het eens met Ed. Er moet een andere reden zijn geweest voor de gaten. Weet je zeker dat je ze niet op een gegeven moment met een vleesvork hebt geroerd? (Grapje!) Misschien heb je op een gegeven moment deksels hergebruikt en moeten schrobben, wat heeft geleid tot de verzwakking en uiteindelijk gaten? Ik heb meegemaakt dat ik gloednieuwe deksels ontving die van heel dun materiaal waren, dat niet erg lang meegaat.

Het is ook mijn ervaring dat het lijkt alsof ze niet kunnen ontsnappen uit een stevig deli-deksel waar heel kleine (paperclipgrootte) gaatjes in zijn gesmolten.

Nick...

Die advertentie is erg misleidend. Maar ik geloof dat Dizzle gelijk heeft... als je verder naar beneden op deze pagina kijkt http://www.smallpetfeeders.com/87-plastic-containers-lids is er een andere advertentie met een klein verschil in bewoording voor 50 deksels voor $27,50.
En verzending voor de resterende 15 individuele deksels is meer dan $11.....wth? Soort van diefstal daar.

#26 · (Edited)
kikkers... pm verzenden

Vriend...
Om ze snel en gemakkelijk uit de cultuur te halen, heb ik er een paar gemaakt...

Image

Het is simpelweg een deksel van een fruitvliegcup met het midden eruit geknipt en wat plastic canvas (gemakkelijk verkrijgbaar in hobbywinkels) in het midden vastgelijmd. Ik wist niet zeker hoe lang ze zouden meegaan, dus ik maakte er een heleboel, om erachter te komen dat ze extreem duurzaam zijn. (Dus, nu heb ik er nogal wat en het zal eeuwig duren voordat ik ze opgebruikt heb!)

Verwijder gewoon het deksel van de cultuurcontainer, klik deze erop, draai hem om en schud in je verzamelcontainer. Het werkt geweldig om tonnen kevers tegelijk te verwijderen en houdt de culturen schoon en droog door ook al het bonenstof en stukjes te verwijderen die zich in de loop van de tijd ophopen en schimmel veroorzaken.

#27 ·
frogsintn...
bericht verzenden

Buddy...
Om ze snel en gemakkelijk uit de cultuur te halen, heb ik er een paar gemaakt...

Image

Het is simpelweg een deksel van een fruitvliegcup met het midden eruit geknipt en wat plastic canvas (gemakkelijk verkrijgbaar in hobbywinkels) in het midden vastgelijmd. Ik wist niet zeker hoe lang ze zouden meegaan, dus ik maakte er een heleboel, om erachter te komen dat ze extreem duurzaam zijn. (Dus, nu heb ik er nogal wat en het duurt eeuwig voordat ik ze op heb!)

Verwijder gewoon het deksel van de cultuurcontainer, klik deze erop, draai hem om en schud in je verzamelcontainer. Het werkt geweldig om een heleboel kevers tegelijk te verwijderen en houdt de culturen schoon en droog door ook al het bonenstof en de stukjes te verwijderen die de neiging hebben om zich in de loop van de tijd op te hopen en schimmel te veroorzaken.
Bedankt :) waardeer het.
Buddy

#34 ·
Ik heb hier en daar een paar mensen gehad die me vroegen hoe je "continue" culturen kunt starten vanuit een reguliere cultuur. Omdat het zo lang duurt om te antwoorden en ervoor te zorgen dat ik niets ben vergeten als ik terugschrijf, ga ik het hier voor iedereen plaatsen en mezelf wat typwerk besparen. :D

(Knip en plak... als je vragen hebt, stel ze gerust.)

Om een reguliere cultuur van kevers te krijgen die zich zo verspreidt dat ze de hele maand tevoorschijn komen, duurt het even. De enige manier die ik heb bedacht om het te doen is deze...

MAAND 1

---Op de eerste dag van het uitkomen, neem je een paar kevers en start je direct een nieuwe cultuur.
---Op ongeveer de zevende dag na het uitkomen, neem je nog wat kevers en gooi je ze in de cultuur die je hierboven bent begonnen.

Nu, deze cultuur zal beginnen met uitkomen na ongeveer 1 maand en een andere na ongeveer 1 maand en 1 week. Dus... het is een beetje verder uitgerekt.

MAAND 2

Als het uitkomen van deze cultuur begint, doe dan hetzelfde en voeg gewoon nog een stap toe...
---Op de eerste dag van het uitkomen, neem je een paar kevers en start je direct een nieuwe cultuur.
---Op ongeveer de zevende dag na het uitkomen, neem je nog wat kevers en gooi je ze in de cultuur die je hierboven bent begonnen.
---Op ongeveer de 14e dag na het uitkomen, gooi je er nog wat kevers in.

Nu, deze cultuur zal beginnen met uitkomen na ongeveer 1 maand, een andere na ongeveer 1 maand en 1 week, en nog een andere na ongeveer 1 maand en 2 weken. Dus... het is nog verder uitgerekt. Het beslaat nu drie weken van opkomende kevers.

Ga gewoon door met dit proces nog 1 maand, zodat je 4 weken lang (een hele maand) elke week nieuwe kevers toevoegt. Dan... eindelijk....vwha-la! Je hebt een cultuur die de hele maand door zal blijven produceren. Eigenlijk zal het continu produceren totdat alle bonen volledig op zijn. Minstens twee maanden... maar ik heb er veel gehad die (in veel kleinere hoeveelheden) vele maanden zijn blijven produceren.

Toegegeven, het is een lang proces... maar als je het eenmaal op gang hebt, is het het zeker waard!